Hlavní nabídka
PODSTATA BOJOVÝCH UMĚNÍ
Vážení přátelé
Stále častěji a častěji se setkávám s otázkami, která škola je nejlepší, proč francouzská škola vytlačila italskou, jak by dopadl souboj mezi např. Italem a Japoncem a podobně. Všechny tyto otázky pramení z nedostatečného ponoření se do problému bojových umění. Samozřejmě takové a podobné otázky si klade každý adept bojových umění a zcela jistě nejsou chybou. Naopak. Právě pochopení odpovědí nám může pomoci mnohem lépe proniknout do tajů bojových umění. Dovolte mi proto malou úvahu nad tématem bojových umění, jejich srovnání a využitelnosti. Vžádném případě není mým cílem provádět srovnávání různých starých škol šermu, stejně jako srovnávání evropských a asijských bojových umění. Naopak chtěl bych se zamyslet spíše nad podstatou rozdílů v bojových uměních.
Každé bojové umění je určitým výrazem reality kolem nás. Jakkoliv je člověk tvor kolektivní, zároveň je tvorem netolerantním, s přerostlým egem a vrozenou snahou o vyvyšování se nad ostatní. Z toho nutně plynou spory, které se bohužel velmi často řešili a bohužel stále ještě řeší za použití násilí. Čím více je pak násilí častější, tím více se člověk na nácvik jeho využití nebo obrany před ním soustředí. Vymýšlí se stále nové a účinnější zbraně a zároveň se vymýšlí technika zacházení se zbraněmi.
Technika se nevytváří samovolně odříznutá od světa kolem nás, ale naopak cílem techniky je pomoci jejímu vynálezci v běžném životě. Tak je to i s bojovými uměními. Každý styl boje se vytváří jako odezva na okolní svět a na formy násilí, které se v něm vyskytují. Jinými slovy -
Dalším činitelem je pak způsob boje ostatních. Zkusme si malý případ. Žijeme ve vesnici, kde všichni naši nepřátelé trénují Tae kwon do (korejský styl podobný karate zaměřený převážně na použití nohou -
SCÉNICKÝ A BOJOVÝ ŠERM
Na stránkách internetu jsem v jedné diskuzi nechtě rozproudil debatu na téma bojový a scénický šerm. Od té doby se toto téma stále vrací a zastánci jednotlivých proudů polemizují o tom, který směr je lepší. Vé většině přitom nejde o spor faktický, ale spíše terminologický, protože každý si pod těmito pojmy představuje něco jiného. Proto jsem se v následujícím článku pokusil definovat oba proudy, poukázat na rozdíly a snad i trochu přispět k řešení rozporů. Na úvod bych chtěl jen říci, že stále půjde jen o pouhopouhé slovíčkaření. Šerm je totiž jen jeden. Vždy je to určitá suma smysluplných pohybů s zbraní, taktických zásad a strategických pravidel, které nám pomáhají protivníka zasáhnout aniž bychom byli sami zasaženi. V následujícím rozboru tedy půjde jen o slovíčka. Tato slovíčka ale mě osobně pomáhají přesněji pochopit předmět zájmu, porozumět tomu, co vlastně chci provozovat a jakým způsobem mám směřovat trénink. Pokud budete mít jiný názor, je to jen v pořádku. Protože největší problém v komunikaci mezi šermíři je pochopit, že když máme jiný názor, neznamená to, že musíme být nutně nepřátelé.
Vycházíme tedy zředpokladu, že šerm je jen jeden. Nikdo proto nemůže říci: „já dělám bojový šerm a jsem něco víc než ten, kdo dělá „jenom“ scéniku“. Oba typy šermu ,tak jak je chápu já, si jsou zcela rovnocenné a záleží jen na tom, jak kvalitně svůj směr šermu budu provozovat. V některých ohledech je scénický šerm dokonce mnohem obtížnější než bojový. Jak se budeme bavit dál, ve scénickém šermu jde o to pobavit protivníka, v bojovém šermu protivníka zasáhnout. Proto bojový šermíř bude vždy okamžitě vědět jak je ve svém snažení úspěšný. Porážím protivníky -
Včem je tedy rozdíl. Stále vycházíme z předpokladu, že šerm je jen jeden
Pokud tedy někdo provádí nesmyslné pohyby, hloupé otočky, obrovské nápřahy, podle mého názoru nepředvádí šerm, ale pouze jakési pohybové divadlo se zbraní stejně jako např. břišní tanečnice se šavlí. I ona totiž pouze baví diváka pohyby se zbraní a je jí zcela ukradená bojová realita.
Jak se shora uvedené definice projevují v nácviku. Bojový šermíř cvičí stále s cílem zasahovat protivníka. Tj. učí se každý pohyb provádět s maximální účinností. Nejde totiž jen o sílu, ale i o prozrazení akce. Před každým pohybem člověk více či méně ukazuje svůj úmysl. Projevuje se to v lehkém napnutí svalů, změně výrazu ve tváři, záblesku v očích atd. atd. Tyto pohyby se v odborné terminologii nazývají ideomotorické pohyby. V bojovém šermu jde o to tyto pohyby co nejvíce potlačit. Ve scénice je tomu naopak. Tam se naopak snažíme, aby každý pohyb byl čitelný jak pro partnera tak i pro diváka. Uveďme si malý příklad bojového nácviku např. seku. Stojíme se zástupnou zbraní např. dřevěnou tyčí v nápřahové poloze pro sek seshora dolů
Musíme si uvědomit, že každá technika se učí natřikrát. Poprvé se učím jak se vlastně daná technika provádí – poznávám ji rozumově. Dovídám se jak stát, jakým způsobem provést pohyb a jak ho ukončit tak, abych dodržel tři zásady šermířského pohybu – určitost, ohraničenost a ukončenost -
Dalším rozdílem mezi nácvikem scénického a bojového šermu je výběr technik. Bojovému šermíři postačí několik oblíbených technik, které piluje k Scénický šermíř naopak musí mít technický rejstřík co nejširší. Souboje totiž musí neustále obměňovat, používat co nejzajímavější techniky, které se v reálném boji velmi těžko aplikují atd. Každý z těchto šermířů má i jinou prioritu ve výběru technik. Zkuste se například podívat do knihy Šerm šavlí od Svatopluka Skývy. Najdete zde odstavec, ve kterém autor mluví o postupu nácviku a o tom, že velká řada základních technik se nacvičuje až později, protože v soutěži se použijí ojediněle. Co to znamená. Bojový šermíř bude nacvičovat zejména zahájení boje, předseky na ruce, útoky do tempa, zárazy atd. Scénický šermíř bude nacvičovat efektní páky, obrany proti těmto pákám, porazy atd.
Popsali jsme si co bude nacvičovat bojový šermíř. V žádném případě to ale neznamená, že scénický šermíř nebude mít dost práce. Naopak. Scénik musí nacvičit oproti bojovému šermíři kromě vlastních šermířských technik cit pro postavení vůči divákům, jak zahrát zranění nebo smrt, jakým způsobem souboj podmalovat zvukem (zkuste si svůj souboj nahrát na magnetofon a pustit si ho – velmi často uslyšíte pouze rytmické cinkání provázené sem tam stále stejným výkřikem). A to je jen začátek. Scénický šermíř by se měl věnovat základům herectví, pohybu na scéně, kostýmům, dobovým reáliím, zatímco bojový šermíř potřebuje jen tepláky, tenisky, cvičnou zbraň a postačující ochranu. Scénický šermíř by měl mít pokud možno co nejpřesnější repliky chladných zbraní (pokud nevíte co tím myslím zkuste se podívat na stránky Patrika Bárty – Templ), odpovídající kostýmy a doplňky. A jen průměrná plátová zbroj se dnes pohybuje minimálně kolem 50.000,-
Vidíme, že obě činnosti mají stejný základ, kterým je šerm. Přesto se obě činnosti dost zásadním způsobem liší a záleží jen na nás, kterému směru se chceme věnovat.
Někteří šermíři tvrdí, že kdybychom dělali bojový šerm, nutně bychom museli zabíjet a s posměchem se vyptávají kamžeto zahrabáváme kostry našich protivníků. Bohužel musím říci, že si pouze zaměňují dva pojmy. Je to praktikování a nacvičování. Pokud budu PRAKTIKOVAT opravdový bojový směr, musím skutečně bojovat. Což by znamenalo přinejmenším zraňovat nebo být zraněn. Samozřejmě to je věc, se kterou nesouhlasíme a je také v rozporu se závaznými právními předpisy našeho státu. Mohu ale bojový šerm NACVIČOVAT. Tzn. nacvičuji jak se v reálném bojovém střetu chovat. Je to stejné jako když někdo nacvičuje bojové karate. Nebo jinak. Zkusme si dát hypotetický příklad. Cvičím v tělocvičně se svým kolegou několik let. Já pouze nacvičuji, zatímco on je členem zásahové jednotky policie a často opravdu bojuje s pachateli trestné činnosti. Přitom oba cvičíme to stejné. Může snad někdo tvrdit, že pouze kolega cvičí bojové karate, protože už opravdu někoho zranil, nebo oba cvičíme to stejné. Samozřejmě kolega může říci, že si bojové karate už vyzkoušel – tj. praktikoval a ověřil si jak je na tom se zvládnutím boje v reálu. Ale stále si myslím, že na tréninku to nic nemění. Nebo se snad scénický šerm změní na bojový tím okamžikem, kdy na mě v noci někdo vyběhne a já mu rozbiji tyčí hlavu? Budu snad od té doby trénovat jinak? Dovolím si tvrdit že ne. Vžádném případě nechci někoho zranit a kdyby to bylo jen trochu možné, raději uteču. Když to ale bude nutné, budu se snažit využít vše, co jsem se naučil. A jak říká Shakespeare „Být připraven jest vše“.
Pokud tedy shrneme vše napsané. Šerm je jen jeden. Jak scénický, tak bojový šerm mají stejný obsah – smysluplné pohyby chladnou zbraní, strategická pravidla a taktické zásady. Scénický a bojový šerm se ale liší svým cílem a z toho vycházejícího způsobem nácviku. Ve scénickém šermu jde o to pobavit diváka, v bojovém šermu zasáhnout protivníka použitím jakéhokoliv prostředku. Ve scénickém šermu nacvičujeme kromě technik šermu i jejich scénické modifikace, pohyb na scéně, herecký projev, hraní smrti nebo zásahu, postavení vůči divákům, zvukový doprovod souboje, lastní choreografie atd. V bojovém šermu nacvičujeme správné načasování útoku nebo protiútoku, věnujeme se zahájení boje, psychickému působení na protivníka, boji se skupinou, využitím prostoru, boji vůzných podmínkách jako jsou schody, sníh, tma nebo šero atd. Oba typy šermu je možné nacvičovat společně, je to ale mnohem obtížnější.
Takto rozděluji šerm já pro svou potřebu. Zkuste napsat své definice nebo vlastní názory na šerm. Vždy je ale lepší říci jak to člověk vidí než vyvracet ostatní názory. Opravdu se může stát, že pak máme na věc stejný názor, jen každý mluví jinou řečí podle toho, z jakého úhlu se na problém dívá. A to je myslím škoda. Rád si přečtu ostatní názory a třeba se nám společně podaří vytvořit definici, která by byla všeobecně akceptovatelná a pomohla nám snadněji se domluvit.
Na závěr všem přeji, aby jim šerm přinášel co nejvíce uspokojení a pokud jsem se někoho dotkl, omlouvám se, nebylo to úmyslné.